Lap-FölDI- Online hírek és érdekességek

Üdvözlöm a Kedves Olvasót! Lap-Föld az online média apró szegmense, ahol Önöket tájékoztatjuk a mindennapokról- hírek, tudósítások, érdekességek, és sok egyéb... fókuszban szűkebb pátriámmal- Tapolcával. Dancs István

Több külföldi szakember szájából hallottam, hogy hazánk polgárainak elég alacsony szintű az általános kultúrája /az egyik nyilatkozó éppen egy német fogorvos volt, aki értelemszerűen a fogkultúránkat minősítette/. Sajnos, az alábbi jegyzetem is ezt a tényt fogja erősíteni, annyi kiegészítéssel, hogy hozzáteszem: tisztelet a szerény kivételnek. Jelen esetben a közlekedési kultúránk egyik szegmensét érintem.

A vasúti pályaszerkezet fontos eleme az ágyazat- a zúzott kő, ugyanis a vágányok stabilitásának több mint a felét adja, ezért is lényeges a megfelelő állapota, különösen a nyári, fokozott igénybevételnél.

tapos1.jpg

Feladata összetett, de érdemes kiemelni, hogy szilárd, egyben rugalmas alátámasztást biztosít a vágánynak, valamint kellő ellenállást a hossz- és oldalirányú elmozdulások ellen. Az ágyazat tűlnyúlik az aljak végénél, ezt nevezik ágyazatszélnek, vagy ágyazatvállnak, amely általában 40 cm, de ennél több is lehet.Ez a vágány oldalirányú megtámasztása miatt fontos, az aljvégek tulajdonképpen erre a "vállra" támaszkodnak.

Hézagnélküli vágányok esetében van különös jelentősége, hiszen ezt az oldalirányú megtámasztást veszik föl a dilatációs erőkkel, ráhatásokkal szemben.

A száraz, ám hasznos tudnivalók után a lényegre térek. Az ágyazatra több negatív tényező is hat /üzemi terhelés, szennyeződések, stb./, mégis a legveszélyesebb- különösen nyáron- maga az ember!

tapos2.jpg

Eddig a szakmai része, hogy az Olvasó jobban megértse az alábbiakat. Ugyanis a Balaton mindkét partja a fentiek miatt az ország egyik legveszélyeztetettebb vasútvonalának minősül. Ezeken a területeken rengeteg az illegális átjáró, amely nem összetévesztendő a legális útátjárókkal.

Az ágyazat, zúzott kő letaposásáért több csoport is felelős. A Balatonhoz közeli nyaralók tulajdonosai előszeretettel alkalmazzák az életben a "két pont között a legrövidebb görbe az egyenes" elvét, gondolkodás nélkül, nap mint nap tapossák egyre mélyebbre az említett ágyazatot.

A másik tábor a strand közelében parkoló, autóval érkező "pecások" és fürdőzők, akik szintén ezt a nézetet vallják, és csoportosan, egymás után ballagva teszik tönkre azoknak a vasutas dolgozóknak a munkáját, akik a letaposott zúzott követ naponta, esetleg hetente lapátolják, vasvillázzák vissza a tragédia elkerülése érdekében.

tapos3.jpg

Óriási a kontraszt, hogy néhány száz métert kellene nekik- sima járófelületen- sétálni a strandig, ám biztonságban. Helyette a fél, sokszor egy méter magasan lévő instabil ágyazatra másznak föl, majd botladoznak le a túloldalon, nem utolsósrban életüket kockáztatva, ugyanis nem tudhatják, hogy valamelyik irányból mikor érkezik, érkezhet vonat.

A végére még egy csipetnyi szakmai szöveg.

Nyári nagy melegben a hézagnélküli vágányokban nagyon komoly nyomóerők keletkeznek, amelyek a vágány instabilitása esetén / a letaposott ágyazat miatt/ szerencsésebb esetben kinyomódást, drasztikusabb elváltozásnál kivetődést eredményezhet. Amennyiben ilyen vágányrészre fut rá nagy sebességgel a szerelvény, súlyos baleset, kisiklás is előfordulhat.

train_line.jpg

Fotó:http://fejjel-lefele.freeblog.hu/archives/2009/01/29/Helyzetjelentes/

Úgy gondolom, hogy a vasút biztonsága, illetve saját testi épségünk is megér annyit, hogy ennek érdekében néhány száz méterrel többet gyalogoljunk /legális átjárón keresztül/ úticélunkhoz.



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 182
Tegnapi: 79
Heti: 409
Havi: 3 309
Össz.: 923 855

Látogatottság növelés
Oldal: Jegyzet- Hány métert ér meg az Ön élete?
Lap-FölDI- Online hírek és érdekességek - © 2008 - 2024 - lapfoldi.hupont.hu

Ingyen honlap és ingyen honlap között óriási különbségek vannak, íme a második: ingyen honlap

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »