AZ INFINITI FX SEBASTIAN VETTEL VÁLTOZATA EGY BAJNOKHOZ MÉLTÓ CROSSOVER
ROLLE, Svájc (2011. szeptember 13.) - Az Infiniti ma, az első ötlet megjelenése után mindössze hat hónappal mutatta be a Forma 1 címvédő világbajnoka, Sebastian Vettel számára tervezett FX modelljét a Frankfurti Nemzetközi Autószalonon. A most bemutatott tanulmányautó - amelynek története a Red Bull Racing pilótája és Shiro Nakamura, az Infiniti kreatív vezetője közötti beszélgetéssel indult a márciusi Genfi Autószalonon - az Infiniti eddigi leggyorsabb modellje és minden idők talán legexkluzívabb crossovere.
Különleges technológiájának, könnyű alkatrészeinek és fejlett felszereléseinek, például az aktív hátsókerék-kormányzásnak (RAS - Rear Active Steering) köszönhetően a V8 benzinmotoros FX50S Premium - az Infiniti zászlóshajója és egyes piacokon legnépszerűbb modellje - nagyszerű alapot kínált az FX Sebastian Vettel változat kialakításához. A módosítások között megtalálható a nagyobb teljesítmény, a kisebb tömeg, a korlátozás nélküli végsebesség, a hosszabb áttételek, a nagyobb leszorítóerő, az alacsonyabb és merevebb felfüggesztés, amely a crossoverek sportkocsijának számító FX-ből valódi szupersportautót varázsolt. Ez a 300 km/h-ás végsebességű modell tökéletesen megtestesíti a világbajnok elképzeléseit.
Toru Saito, az Infiniti alelnöke elmondta: „Az FX Sebastian Vettel változat egyedi, és minden tekintetben Sebastian autójának számít. Ugyanakkor az Infiniti számára egy globális tanulmányautó is egyben."
Sebastian Vettel, a Forma 1 2010-es világbajnoka és az Infiniti márka globális nagykövete
„Idén egész évben egy FX modellel jártam, és nagyon megkedveltem ezt az autót. Tökéletesen illik az életstílusomhoz, és igazán élvezetesen vezethető. Ám természetesen lehetne egy kicsit gyorsabb..."
„Sokat utazok a sebességkorlátozás nélküli német autópályákon, és már a Nürburgring Nordschleife versenypályán is kipróbáltam az FX-emet. A gyors autózás az életem része - természetesen csak ott, ahol ez biztonságos és megengedett. Mivel a magasabb végsebességen kívül nagyobb stabilitást is szerettem volna elérni az FX-emnél, aerodinamikai módosításokra is szükség volt. Az új modell tulajdonképpen azt bizonyítja, mennyire tökéletes az FX alapváltozata, hiszen az elképzeléseimet nagyon kevés módosítással értük el."
„Ez az első olyan közúti autó, amelynek a fejlesztésében részt vettem. Általában többszáz mérnök dolgozik a nekem készített autók megépítésén. Éppen ezért fantasztikus érzés volt, hogy részt vehetek egy autó megtervezésében. Az eredmény egy olyan Infiniti, amelyre méltán büszke vagyok, hogy a nevemet viseli. Tökéletesen megfelel a várakozásaimnak: 300 km/h, bőséges leszorítóerő - és még a hegyi kerékpárom is elfér hátul. Ráadásul teljesen exkluzív - ez pedig rendkívül fontos egy Infiniti vezetőjének."
Formaterv és aerodinamika
Ahogy Sebastian is fogalmazott, a különleges FX megalkotása során a legfontosabb cél a teljesítmény növelése volt. Ám akár a versenypályát, akár a közutat nézzük, a sebesség csak egy abból a sok összetevőből, amelyek egy világklasszis autóhoz szükségesek. Az autó összes rendszerét, különösen az aerodinamikáját fel kell készíteni erre a feladatra. Az FX Sebastian Vettel változata készen áll erre.
Az Infiniti tervezői és mérnökei a Sebastiannal és a Red Bull Racing szakembereivel történt megbeszéléseket követően módosították az autó aerodinamikai profilját. Egy Red Bull Racing RB7-es versenyautót is Japánba szállítottak ahhoz, hogy a világbajnok közúti álomautóját megvalósító csapat valós ihletet merítsen belőle.
Az alapváltozatnál 20 mm-rel alacsonyabb és áramvonalasabb, ugyanakkor különlegesebb (az Essence tanulmányautó által inspirált) megjelenésű hűtőráccsal felszerelt karosszérián a leginkább feltűnő változás a karbon hátsó szárny megjelenése. A tesztek szerint a modell teljesíti, amit a külseje sugall (és amire Sebastian számított): nagyobb leszorítóerőt és stabilitást kínál az FX Sebastian Vettel változat számára elérhető 300 km/h-ás sebességtartományban.
A különleges FX modell a 30%-kal kedvezőbb felhajtóerő (Cl) mellett 5 százalékkal kisebb légellanállási együtthatóval (Cd) rendelkezik. A tanulmányautó egyik legnagyobb bravúrja a csökkentett légellenállás mellett megvalósított nagyobb leszorítóerő. Még a külső tükörházakat is úgy tervezték, hogy nagyobb leszorítóerőt érjenek el.
Az alsó légterelőt, a küszöböket, a hűtőrácsot, a tükörházakat és a hátsó diffúzort karbon anyagból készítették, ami tovább csökkentette a méretosztályában egyébként is egyik legkönnyebb modell tömegét. Az alsó légterelő és a diffúzor kialakítását, valamint az F1-es versenyautók esőlámpájára emlékeztető hátsó középső ködlámpát a Forma 1-es autó inspirálta.
A 21 colos, többküllős fekete könnyűfém keréktárcsákat kifejezetten ehhez az autóhoz tervezték; nemcsak megjelenésükben, hanem kisebb tömegükben is eltérnek az FX50 normál 21 colos keréktárcsáitól. A 2049 kg tömegű FX Sebastian Vettel változat 46 kg-mal könnyebb a sorozatgyártású FX50S Premiumnál.
Az alacsonyabb és egyedi megjelenésű FX tanulmányautó az első lökhárító alatt elhelyezett nappali LED menetfényeivel a dinamikus teljesítmény érzését sugallja. Az új megjelenés kihangsúlyozza a sportautókra jellemző arányokat, és még vonzóbbá teszi a modell lendületes profilját. A modell megjelenését pedig a sötétített első és hátsó lámpák, valamint az autó mindkét oldalán és hátsó részén elhelyezett Vettel emblémák teszik teljessé.
Shiro Nakamura, az Infiniti alelnöke és kreatív vezetője
„Mindig nagyra értékeljük, ha a vásárlóink elmondják véleményüket az autójukról, bárkiről is legyen szó. Ugyancsak szeretjük megmutatni autóink egyediségét, és azt, hogy a finom, személyre szabott megoldásokkal hogyan tudjuk megváltoztatni egy jármű karakterét. A Sebastian számára elkészített ideális FX nagyszerűen példázza ezt a szemléletünket."
„Sebastian az idei Genfi Autószalonon vetette fel először, hogy egy együttműködés keretében készítsük el álmai FX-ét. Így igen rövid idő alatt, ám nagyon egyértelmű célkitűzésekkel valósítottuk meg az ötleteit, és az eredmény igazán kielégítő."
Műszaki módosítások
Mivel a motorháztető alatt egy tekintélyes 5,0 literes V8 benzinmotor dolgozott, nem kellett sokat tenni annak érdekében, hogy a világ legkülönlegesebb FX modellje elérje a Sebastian Vettel által kitűzött 300 km/h-ás végsebességet.
Az első lépés az autó sebességkorlátozó elektronikájának kiiktatása volt, amely minden FX végsebességét 250 km/h-ában szabja meg. Az autó változó szelepvezérlésű V8 erőforrása már alapváltozatban is 390 lóerős teljesítményt nyújt 6500-as fordulatszámon, ami bőségesen elegendő a mesterségesen korlátozott végsebesség túllépéséhez, ám még így is többlet teljesítményt kellett mozgósítani a 300 km/h-ás cél érdekében.
További 30 lóerő a motor jelentősebb átalakítása nélkül elérhető volt, így az FX Sebastian Vettel teljesítménye 420 lóerőre nőtt. A többlet teljesítmény egy részét az új kipufogórendszer szabadítja fel, míg a többit az átprogramozott motorvezérlő rendszer biztosítja, amely nem módosítja észrevehetően a V8-as erőforrás rugalmasságát vagy hatékonyságát. Ugyanakkor minden eddiginél jobb a hangja.
A 300 km/h-ás végsebesség eléréséhez a teljesítménynövelésen kívül - az autó kifinomult viselkedését megőrző - hosszabb végáttételre is szükség volt. A hosszabb végáttétel miatt az autó nem lő ki olyan hirtelen a célvonalról, mint ahogyan arra képes lenne, ám 5,6 másodperces 0-100 km/h-ás gyorsulása csak két tizedmásodperccel haladja meg az alapváltozatét, így senkinek sem lehet oka panaszra. Legkevésbé Sebastian Vettelnek.
A merevebb rugók és az áthangolt lengéscsillapítók alkalmazásával az FX50 eredetileg is sportos futóműve a sima úton való nagy sebességű autózáshoz szükséges precizitás új mércéjét képviseli. Ugyanakkor az FX átalakítása a világbajnok igényeihez nem járt jelentősebb módosításokkal. A sportos S megjelölésű FX modellekhez hasonlóan a tanulmányautó is kétutas (DFP) lengéscsillapítókkal és folyamatos lengéscsillapító-szabályozással (CDC) rendelkezik. A nagyrészt alumínium alkatrészekből felépített keresztlengőkaros első és többlengőkaros hátsó felfüggesztése megegyezik az alapváltozatokéval. Fékrendszere elöl 355 mm átmérőjű tárcsafékeket és 4 dugattyús (szemközti elhelyezésű) alumínium féknyergeket, hátul 350 mm átmérőjű tárcsafékeket és 2 dugattyús (szemközti elhelyezésű) féknyergeket tartalmaz, valamint sebességfüggő elektromos szervorásegítésű, fogasléces kormányművel rendelkezik.
Az FX S modellek közvetlen mégis stabil viselkedésében fontos szerepet betöltő aktív hátsókerék-kormányzás jelentős mértékben hozzájárul a világbajnok közúti autóval szemben támasztott elvárásainak teljesítéséhez.
Belső tér
Az egyedi karbonszálas külső elemek stílusa az FX utasterében is folytatódik: az ajtókon és a középkonzolon egyedi fekete karbon panelek találhatók, amelyek nem utánzatok, hanem eredeti karbon anyagból készültek. Az alapváltozatok ezüst krómozású betétjei speciális fekete krómozott felületet kaptak, míg a kormánykeréken és a váltófüleken a Forma 1-es autók stílusához hűen alcantara bevonat található. Az extra megtámasztást adó, különleges üléseket steppelt fekete antilopbőr-kárpitozás borítja, lila varrással és egyedi „SV" emblémákkal. Ez az anyag az oszlopokon, a tetőkárpiton és a napellenzőkön is megtalálható.
A belső tér egyedi megjelenését a középkonzolon elhelyezett fémlap teszi teljessé, amelyen a világbajnok aláírása látható.
A luxus felszerelések között megtalálható az autóipar egyik legkomplettebb és könnyen kezelhető információs és szórakoztató rendszere, a Connectiviti+, valamint az FX díjnyertes biztonsági technológiái. Mindez természetesen az alapfelszereltség része. Az Infiniti meggyőződése, hogy senkit sem szabad rákényszeríteni a költséges extra tételek megvásárlására.
Még a világbajnokokat sem.
Forrás: Klein PÉter- Just Creative